Thursday, 11 October 2012

Innovaatioita, joilla on painoarvoa

This blogpost is in Finnish only, promoting the Think INK innovation contest based on crowdsourcing of new ideas in the Graphic Arts Industry funded by the Research Foundation for the Media Industry in Finland. I am personally committed to the process of crowdsourcing and open innovation. As a business executive I have always believed in the value of networking with creative people, customers and partners in order to create something new.



And the winner is... Agroprint with their idea to print seeds on every terrace and in every field across the globe. As keynote speaker Micke Paqvalén, the Founder of Kiosked, said at the Think INK-seminar: "Think Global in the Digital Economy". More about this subject in English in a blog post later this year.


Innovaatioita, joilla on painoarvoa


Viestintäalan tutkimussäätiö lanseerasi kaikille avoimen Think INK -innovaatiokipailun uusien ideoiden synnyn vauhdittamiseksi painoalalle. Viestintä- ja graafinen ala Suomessa kaipaa kipeästi uusia tuotteita, palvelukonsepteja ja liiketoimintamalleja. Wanha tapa on tehdä kaikki tuotekehitys yrityksissä ja rahoittaa säätiön kautta hyviä hakemuksia. Tämä ei enää riitä. 



Avoin innovaatio ja joukkoistaminen ovat tuttuja termejä. Think INK-innovaatiokilpailu on säätiön ensimmäinen avointa innovaatiota ja joukkoistamista hyödyntävä hanke, jonka myötä säätiö sai positiivista julkisuutta ja ennen kaikkea 126 tuoretta ideaa. Tuomariston tehtävänä oli valikoida yhdeksän finalistia (ideat löytyy linkistä), joiden esittämät demot ja liiketoimintasuunnitelmat olivat poikkeuksellisen hyviä ja toteuttamiskelpoisia. Tiimien koostumus oli poikkitieteellinen, finalistien joukossa on runsaasti eri alojen osaamista ja monenlaista henkilötason kompetenssia. 

On merkillepantavaa että 'kaikki viisaus ei asu isoissa organisaatioissa' - finalisteista huokuu yrittäjähenkisyys, finalistien kirjo on yhdistelmä sekä nuoruuden innosta että kokemuksesta innovaatiohenkeä ammentanutta tiimiä.  Henkilökohtaisesti olisin halunnut valita kolme voittajaa. Kilpailun sääntöjen mukaisesti päädyimme kuitenkin tuomaristossa siihen, että vain yksi tiimi voi saada idealleen 100 000 euroa kehittämisrahaa. Muut finalistit saavat paitsi mainetta ja kunniaa, myös näkyvyyttä, joka toivottavasti auttaa tiimejä löytämään rahoitusta ideansa jatkojalostamiseen. Uskon, että kuulemme monesta finalistista vielä tulevaisuudessa, ideoiden kaupallistamisessa ollaan hyvällä polulla. 


Voittaja on Agroprint tiimillä Sami Kalliokoski, Sampo Nurmentaus ja Seppo Vanhatalo Metropolia Ammattikorkeakoulun Electria-tutkimusyksiköstä.Toivotan menestystä voittajille ja uskon vahvasti Agroprintin ideoimaan 'Painettuun peltoon'. Ekologinen viljely on näkyvä trendi ja päätös lähteä liikkeelle kaupunki- ja parvekeviljelystä on varmasti oikein. Jatkossa näemme varmasti teollisen mittakaavan toteutuksen, jolloin saamme myös painokoneet laulamaan. Konseptin jatkojalostamisessa avainasemassa on konseptin markkinointi ja siinä on syytä hyödyntää nyt saatavaa julkisuutta. Esimerkkinä julkisuudesta oheinen Taloussanomien juttu Agroprintin ideasta seminaaripäivänä 10.10. Lehdistötiedote löytyy Viestinnän Keskusliiton sivuilta.




Kiitän kilpailun tuomariston jäseniä (Helene Juhola, Tarja Pääkkönen, Peter Vesterbacka) ja Viestinnän Keskusliiton henkilöitä erinomaisesta panoksesta ja Ideania innovaatioprosessin valmisteluista ja ideoiden seulonnasta. Tästä on hyvä jatkaa kahden vuoden kuluttua. Kyllä, painoalaa muuttava innovaatiokilpailu järjestetään uudestaan vuonna 2014. Ideoita kannattaa ryhtyä hauduttelemaan siis jo nyt. 

Timo Ketonen
puheenjohtaja, Viestintäalan tutkimussäätiö